Monday 23 February 2015

Zero to Hero

Asslaamualaikum. hype hype!

Siapa time kecik-kecik dulu cita-cita dia nak jadi polis? Doktor? Cikgu? Eleyh tak ngaku. Mesti ramai ni. Dulu 3 ni la yang paling common time kita kecik-kecik dulu. Kalau tak polis, nak jadi cikgu. Tak cikgu, nak jadi doktor. Tak doktor, nak jadi polis. Ini je paling best yang kita nampak time kecik-kecik dulu kan? Hehe. 

Tapi bila dah besar sikit. Barulah nampak banyak lagi jenis pekerjaannya.

Tapi bukan ni point aku sebenarnya. Actually aku just nak cerita pasal "Zero to Hero". And for sure la, ceritanya lebih pada diri aku sebab ini cerita aku. Weweek! Haha.

Dulu time aku kecik, bila tanya pasal cita-cita aku kata aku nak jadi doktor. Tapi kadang-kadang aku kata aku nak jadi cikgu. So, sometimes bila ada yang tanya,

"Awak nak jadi apa besar nanti"

"Saya ada dua cita-cita. Saya nak jadi cikgu. Satu lagi saya nak jadi doktor. Kalau saya pandai lebih sikit, saya jadi doktor la."


Jawapan selamat. Haha.

Waktu tu kecik lagi kan. Fikiran masih tak bape nak berkembang. Masih tercari-cari identiti aku sebenarnya.

Sometimes bila periksa, dapat result rendah-rendah, aku akan terfikir,

"Eh yeke aku boleh jadi cikgu ni? Yeke aku boleh jadi doktor ni?"

Perasaan teragak-agak muncul.

Tapi aku tetap terus dengan cita-cita yang aku ada tu. dan sekarang lain pulak cita-citanya. Aku nak jadi usahawan kerepek yang berjaya pulak. Hoho. Peredaran masa menjadi faktor cita-cita aku sentiasa berubah. Tapi oke la. At least ada wawasan kan? Hehe.

So, sekarang, hari demi hari aku mula kenal siapa diri aku. Mula nampak mana lebihnya aku. So, aku terus tetapka  dalam hati. Aku jadikan cita-cita tu as goals for my future soon.

And hopefully apa yang aku harapkan tercapai la. Tapi apa-apa pon bukan senang-senang macam tu je nak capai. Mesti ada cara, mesti ada skills, mesti ada alternatif yang bagus.

And bila kita bersungguh to achieve our goals. In Sya Allah dipermudahkan. Bila niat kita betul, pasti Allah akan tolong And finally we will know what we will to be.

Hidup ini umpama Rubic Puzzle. Mulanya memang payah. Tapi, at last we'll get what we give.

No comments:

Post a Comment