Saturday 28 March 2015

Si Kakak Kelisa Biru

Aku pernah pegang tanggungjawab sebagai salah seorang Majlis Tertinggi untuk program AF 2015. 

*Maaf ya bukan nak riak.

Program ini banyak beri kesan positif pada diri aku. Puncanya tak lain dan tak bukan banyak perkara baru yang aku belajar daripada program ni. 

Nampak cliche kan? Tapi itulah realitinya.

"Maaf, tolong fokus pada tajuk." (konon-konon hati bersuara)

Hehe oke-oke. Sebenarnya point aku kali ni nak cerita tentang seorang akak yang aku baru je kenal. aku kenal pon melalui program ni.

"Tiada program ni, tiadalah akak dalam cerita saya" (hati aku bersuara lagi)

Si Kakak Kelisa Biru. Siapa ya?

Mula sekali aku kenal waktu jaga kaunter jualan tiket.

Pendiam orngnya. Ini first perception. Dah kenal, rasa menyesal pulak anggap dia macam tu. Cis!

*Actually, dia friendly.

Sepanjang jalankan tugas dalam AF 2015, aku nampak sesuatu yang menrik tentang dia.

Apa yang menarik?

Dia student, dia juga peniaga,

Even dia student (Bachelor in Accounting last year student), dia ada satu semangat darah keusahawan yang buat aku sendiri tertarik. Memang nampak semangatnya dalam berniaga. Walau apa pun, dia masih kekalkan komitmentnya as student.

“Sekarang saya berada di tahun akhir bagi Ijazah Perakaunan, jadi peluang yang ada saya gunakan sepenuhnya untuk mempelajari asas perniagaan, sekali gus turut menjadi latihan terbaik untuk diri. Justeru, saya berharap pengalaman sedikit yang diperoleh ini mampu menjadi sandaran buat saya untuk bergelar usahawan sebenar sebaik tamat pengajian di sini (Unisza) nanti,” Hasil wawancara antara Si Kakak Kelisa Biru dan wartawan akhbar Sinar Harian.

Jadi, apa yang datang daripada diri Si Kakak Kelisa Biru ni telah suntik semangat aku, semangat dalam perniagaan. Secara tak langsung aku menjadikannya antara contoh dalam diri aku sebagai motivasi ke arah yang lebih berjaya. Paling penting sekali, motivasi untuk aku terus kejar cita-cita sebagai seorang usahawan berjaya.

"i will get what i want. It doesnt matter how long it will takes. I will work for it. Until i get it."

Prinsip Si Kakak Kelisa Biru



AF 2015 stand for Accounting Festival 2015

No comments:

Post a Comment