Friday 20 March 2015

Nak Dengki dengan Nyamuk

Antara perkara yang aku rasa geram, annoying, rasa macam,

"Grrrrrr....!!!"

bila nyamuk datang terbang sekililing kawasan kepala aku dengan bunyinya tersendiri,

"Nggggeeeeeeeee............."

Menyakitkan hati. Huh!

So, secara tak langsung dan tak berfikir panjangnya terdetik dalam hati,

"Nak isap darah aku, isap je la. Tayah nak wat bising."

dan aku pelik, kenapa aku rela amik risiko kena denggi waktu tu? heh!

Baru je beberapa hari lepas, aku dapat fakta pasal perkara ni dan baru aku tahu apa puncanya nyamuk ni buat "latihan percubaan penerbangan" kat kawasan kepala aku.

Rupa-rupanya,

Fakta daripada Rick Pollack, ahli serangga daripada Amerika bagi tahu sebab kenapa nyamuk suka terbang di kawasan rambut manusia:

Beginnnii jalaan cheritannyyiaa!
(*nada watak Bomoh dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah)

Sebenarnya nyamuk tu tertarik dengan gas Karbondioksida yang kita hasilkan. Biasanya nyamuk betina punya kerja wat benda pelik ni.

Peliknya, aku dapat tahu, nyamuk ni tadak pasang niat pon  nak sedut darah kita. Lagi-lagi bila ada nyamuk jantan yang ikut, tu semata-mata nyamuk-nyamuk tu nak cari port "kawen" kat kawasan kepala kita.

So, kalau-kalau ada nampak nyamuk berkerumun atas kepala orang tu, hmm faham-faham je la. Awak semua dah besar.

Tapikan.

Kurang ajar kau nyamuk! Rupanya selama ni kau nak jadikan kepala aku sarang maksiat!

Jadi aku dengki.

Semenjak tu, bila ada nyamuk terbang sekeliling kepala aku. Aku cuba tahan nafas. Sampailah nyamuk tu pergi. Tak bernafas langsung! Tanak keluarkan karbondioksida. Biar nyamuk-nyamuk tu hampa. So, cara yang lebih baik lagi aku nak dengki. Aku amik baldi, aku tadah air, then aku rendam kepala aku dalam air. Lama gak la. haha! Nyamuk tu tak dapat "kawen".

Oke, yang ni aku tipu. Hang caya, hang bendul.

Siapa-siapa tak tahu macam mana nyamuk ni ha dia. Tapi jap, kenapa nyamuk ni macam pakai.... hmmm. Mungkin nyamuk baik. Elak virus denggi. Nak jaga status elak daripada dianggap salah satu punca kematian (sangka baik). Oit! Jangan fikir bukan-bukan then nak salahkan aku ea.
Sumber Gambar : Mr Google



P/s: Selain kepala kita, antara port lainnya kawasan pokok yang juga wujud Karbondioksda disekelilingnya.

2 comments: